Opdracht voor Universiteit van Stavanger (2023)

Projecttitel: Olfactory Children's Book (2023)

Opdrachtgever: Universiteit van Stavanger

Onderdeel van onderzoeksproject: Sensory Books

Doelgroep: Basisonderwijs (4-8 jaar)

Werkzaamheden: Vooronderzoek, conceptontwikkeling, prototypes ontwikkelen, product- en grafisch ontwerp, auteur verhaal en illustraties, selecteren geuren, testsessies met kinderen

Mede mogelijk gemaakt door: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Stichting Stokroos

Geur support: International Flavors & Fragrances

SCI_Woordbeeld_NL_4_regels_RGB
Asset 1
DSC09347-2

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)

De Universiteit van Stavanger vroeg Lotte om te helpen met het ontwikkelen van een ontwerp voor een digitaal ‘Olfactory Children’s Book’. De vraag die centraal stond in het onderzoek was: Hoe kunnen we een interactief ‘geurenboek’ ontwerpen dat herdefinieert wat een leeservaring kan zijn in het digitale tijdperk?

Opdracht voor Universiteit van Stavanger (2023)

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)

DSC09433

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)

Digitale kinderboeken zijn vaak vluchtig en onrustig. Uit onderzoek blijkt dat kinderen overprikkeld raken wanneer de interactieve elementen van deze boeken geen inhoudelijke toevoeging bieden aan een verhaal. In het ontwerp voor het ‘Olfactory Children’s Book’ is dit bewust voorkomen. De geuren hebben een eigen rol gekregen in de verhaallijn. Dit zorgt ervoor dat kinderen met gerichte focus en aandacht bij het verhaal blijven. De iPad wordt slechts uit praktische overweging gebruikt, waardoor het een digitale leeservaring is die aanvoelt als een analoge ervaring.

Asset 1.1

De zintuiglijke prikkels zijn het territorium van de kinderen in een leeservaring; ze geven hen meer informatie dan de tekst alleen. Het is belangrijk dat deze prikkels er niet zijn om slechts te entertainen, maar dat ze nieuwe informatie geven binnen het verhaal. Hierdoor leren kinderen om aandachtiger te lezen en realiseren ze dat, in het geval van het 'Olfactory Children's Book', de aanwezigheid van de geuren een reden hebben. Het geeft kinderen eigenaarschap tijdens het lezen en laat blijken dat hun interpretatie er toe doet.

DSC09418

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)

DSC09432

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)