Inclusieve

leestafel

In de Nederlandse taal zijn er veel woorden die ons helpen uiten wat we zien. Tegelijkertijd bestaan er maar weinig woorden die omschrijven wat we ruiken. Zo staat er maar één officieel ruikwoord in het Nederlands woordenboek, namelijk: ‘muf’. Dit project leert kinderen meer te communiceren over ervaringen die zij hebben met de neus.

De inclusieve leestafel brengt kinderen een multi-sensoriële beleving van een verhaal. Om het verhaal te lezen gebruiken kinderen niet hun ogen om naar de prenten te kijken maar gebruiken ze hun neus om het verhaal te ruiken. Er worden voorleessessies gehouden en kinderen kunnen aan de leestafel komen ruiken, (braille) lezen en tekenen. De leestafel en het programma zijn geheel ontworpen voor kinderen met een visuele beperking. Zo kunnen álle kinderen gelijkwaardig meedoen.

Info

Concept en ontwerp: Lotte Meeuwissen

Project ondersteuning: Berit Smit

Meubelmakers: Robbert Sikking en Zip Stolk

Braille leesplankjes: GravoSign

Geuren van: International Flavours and Fragrances

Met dank aan

Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden

Stichting Blindenhulp

De Gelderse Blinden Stichting

Stichting Blindenbelangen

16Waar zit jouw neus? Lotte Meeuwissen
17Waar zit jouw neus? Lotte Meeuwissen

Door geuren een rol te geven in het vertellen van een verhaal wordt leesplezier gestimuleerd en gelijkwaardigheid tussen kinderen met en zonder visuele beperking bevorderd. Het is belangrijk dat de geuren er niet zijn om slechts te entertainen, maar dat deze nieuwe informatie toevoegen aan een verhaal. Hierdoor leren kinderen om kritischer te lezen en realiseren ze dat de geuren er voor een reden zijn. Je geeft kinderen eigenaarschap en laat blijken dat hun verbeeldingskracht en interpretatie er toe doet.