Opdracht voor Montessori College Nijmegen (2021)
Projecttitel: Routekaarten (2021)
Opdrachtgever: Montessori College Nijmegen
Doelgroep: Voortgezet onderwijs (12-16 jaar)
Werkzaamheden: Vooronderzoek, kwalitatieve interviews met doelgroep, conceptontwikkeling, prototypes ontwikkelen, product- en grafische vormgeving, testsessies met kinderen
Foto door Guusje Meeuwissen (2021)
Het Montessori College Nijmegen vroeg Lotte om een product te ontwikkelen dat docenten zou helpen om meer motivatie, inspiratie en creativiteit te kunnen bieden aan leerlingen gedurende een zelfgekozen project. De docenten hadden een aantal open vragen waar zij tijdens het begeleiden van leerlingen tegenaan liepen en waren op zoek naar een middel die alle betrokkenen (met nadruk op het kind, maar ook docenten en ouders) beter inzicht zou geven in het proces dat een leerling doorloopt tijdens een zelfgekozen project.
Lotte startte een vooronderzoek en ging in gesprek met leerlingen en docenten om meer inzicht te krijgen in hoe het proces van een zelfgekozen project eruit zag. Zo bleek dat de grootste blokkade voor leerlingen was dat de 'waarom' en het 'eindproduct' al aan het begin van het proces gekozen moesten worden. Wat als we het proces meer als een creatief proces zouden zien? En leerlingen de vrijheid geven om nieuwe inspiratie en inzichten te kunnen volgen die gedurende het proces gevonden worden? Zo ontstond het concept voor de Routekaarten waarmee leerlingen de 'route' van een zelfgekozen project gemakkelijk in kaart kunnen brengen. Op een speelse manier helpen de Routekaarten om inzicht te krijgen in waar een leerling staat in het proces, waar de leerling tegenaan loopt, en wat een mogelijk volgende stap zou kunnen zijn.
“De Routekaarten zijn een hartstikke fijn hulpmiddel. Ze bieden structuur zonder dat dit ten koste gaat van de vrijheid en creativiteit. Dat laatste wordt er juist door gestimuleerd. De kaarten geven houvast, zowel voor kinderen als voor docent. Ze zorgen ervoor dat we een gemeenschappelijke taal spreken in het spannende proces dat een challenge kan zijn. Bovendien maken ze heel duidelijk waar iemand staat in dat proces. Dat helpt bij het bepalen van de volgende stap.” – Joost van Oort, Agora Coach op het Montessori College Nijmegen
Foto door Guusje Meeuwissen (2021)
Foto door Guusje Meeuwissen (2021)
Foto door Guusje Meeuwissen (2021)
Foto door Guusje Meeuwissen (2021)