Snuffelboek – Inclusief Prentenboek (2023)

Projecttitel: Snuffelboek – Inclusief Prentenboek (2023)

Doelgroep: Basisonderwijs (4-8 jaar)

Testsessies met kinderen: Visio Amsterdam

Werkzaamheden: Vooronderzoek, conceptontwikkeling, prototypes ontwikkelen, product- en grafisch ontwerp, auteur verhaal en illustraties, selecteren geuren, testsessies met kinderen

Mede mogelijk gemaakt door: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Stichting Stokroos en Fonds Kwadraat

Geur support: International Flavors & Fragrances

SCI_Woordbeeld_NL_4_regels_RGB
Asset 1
Logo_black_revolve
DSC09347-2

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)

Het leren verbinden van taal aan wat we ervaren is een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van een kind. In de Nederlandse taal kennen we veel woorden die omschrijven wat we zien. Tegelijkertijd kennen we maar weinig woorden die helpen uiten van we ruiken. In het Nederlands kennen we bijvoorbeeld maar één officieel ruikwoord, namelijk: ‘muf’. Om taal te verrijken, leesplezier te stimuleren en gelijkwaardigheid tussen kinderen met en zonder visuele beperking te bevorderen, is het ontwerpend onderzoek ‘Snuffelboek’ ontstaan. In deze leeservaring gebruiken kinderen niet alleen de oren om naar het verhaal te luisteren en de ogen om naar de prenten te kijken, maar gebruiken ze ook de neus om het verhaal te ruiken. De geuren helpen kinderen met het inbeelden van en anticiperen op de verhaallijn.

Snuffelboek – Inclusief Pentenboek (2023)

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)

DSC09433

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)

Digitale kinderboeken zijn vaak vluchtig en onrustig. Uit onderzoek blijkt dat kinderen overprikkeld raken wanneer de interactieve elementen van deze boeken geen inhoudelijke toevoeging bieden aan een verhaal. In het ontwerp voor het ‘Snuffelboek’ is dit bewust voorkomen. De geuren hebben een eigen rol gekregen in de verhaallijn. Dit zorgt ervoor dat kinderen met gerichte focus en aandacht bij het verhaal blijven. De iPad wordt slechts uit praktische overweging gebruikt, waardoor het een digitale leeservaring is die aanvoelt als een analoge ervaring.

Asset 1.1

De zintuiglijke prikkels zijn het territorium van de kinderen in een leeservaring; ze geven hen meer informatie dan de tekst alleen. Het is belangrijk dat deze prikkels er niet zijn om slechts te entertainen, maar dat ze nieuwe informatie geven binnen het verhaal. Hierdoor leren kinderen om aandachtiger te lezen en realiseren ze dat, in het geval van het 'Snuffelboek', de aanwezigheid van de geuren een reden hebben. Het geeft kinderen eigenaarschap tijdens het lezen en laat blijken dat hun interpretatie er toe doet.

DSC09418

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)

DSC09432

Foto door Guusje Meeuwissen (2024)